torsdag 18. juni 2009

"Jeg er ferdig med videregående skole!" Tanker fra eksamen

Tenker jeg i dag. Og endelig, sier jeg bare; forrige uke var så travel, med to eksamener på rad, og derfor la jeg ikke ut bilde sånn som jeg hadde tenkt.

Hvem jeg unnskylder meg for? Meg sjøl.

Uansett, her er noen skisser, og det ferdige eksamensbildet til slutt. Ikke bare fordi jeg har lyst til å vise fram og skryte, men også pga denne oppfordringen.

Stilleben skisse laget til praktisk-muntlig eksamen i Visuelle kunstfag

Det ble små bilder i dag. Jeg vet ikke hva det kommer av. Kanskje at det er så mange av dem, eller fordi skissene ikke er så fantastiske.

Stilleben skisse laget til praktisk-muntlig eksamen i Visuelle kunstfag

Oppgaven var altså å tegne et stilleben, for så å ta utgangspunkt i skissene når vi lagde et ferdig, malt, bilde med barokke trekk. Først så tenkte jeg at det var en kjempekjempekjempekjedelig oppgave, men etterhvert forandra jeg mening.

Du skal ikke se bort fra at det hadde noe med de to store koppene med kaffe jeg drakk før jeg begynte. Jeg blir bittelitt hyper av kaffe, nemlig.

Stilleben skisse laget til praktisk-muntlig eksamen i Visuelle kunstfag. Dette var skissa jeg tok utgangspunkt i til det ferdige bildet.

Denne skissa var den jeg ble mest fornøyd med, og derfor tok jeg utgangspunkt i den da jeg malte det ferdige bildet. Vi fikk bare fire timer og tre kvarter til å male på, så det var litt travelt, men det gjorde at vi fikk farta opp litt, tror jeg.

Du må unnskylde at den er full av grå merker; den er tegna i kull, og derfor tålte den ikke frakting fram og tilbake så godt. Dessuten smitta det av til de andre bildene. Jeg skulle hatt fixative eller noe.

Det ferdige bildet jeg lagde til praktisk-muntlig eksamen i Visuelle Kunstfag. Tema: Barokk

I barokken hadde man gjerne et religiøst budskap i bildet, sa sensoren til meg. Hvis dette bildet skulle ha et religiøst (kristent) budskap, så måtte det være at den store mugga er kirka eller helgener, som er stor(e) og dominerende, og løkene er menneskene, som er små, eller og så er de biskopene, som er kledte i purpur. Lyset bak er paradis, som man bare kan komme inn i gjennom kirka (mugga). Hm, hva tror du om den tolkninga?

Egentlig tenker jeg at denne mugga står i eventyrland. Den tilhører en ydmyk bondefamilie. De har en datter, som er adoptert. De fant henne ute i skogen. Egentlig er dattera arvingen til tronen i landet.

Moren i huset er litt vasete, derfor har hun lagt to løk sånn på et lite rundt bord som faren har laget, og glemt dem helt bort.

Eller noe sånt.

Forresten. Sånn bare i forbifarten... Det ble 6. =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar